21. november 2012

DRIVERS LICENSE


Dette med å ta lappen i USA, er det ikke alle som får lov til, rett og slett på grunn av underorganisasjonen din ikke godtar det. Jeg har vært så heldig å få Aspect Foundation som underorganisasjon. De godtar det, men selvfølgelig innen visse begrensinger. Regler på om utvekslingstudenter kan ta lappen, kommer også ann på hvilken stat du bor i. Det er også forskjellig regler i hver stat. 
Jeg tenkte jeg kunne ta en liten oppsumering, når det gjelder drivers education her i Minnesota, for meg.
Jeg nevnte for vmor om hvor dyr førerkort hjemme var. At det kunne komme opp i rundt 30000 - 35000 kroner. Jeg sa også til henne etter vi hadde snakka litt om det, at det kunne vært mulighet for å ta førerkort her, om de tillot meg, og om det var lov i Minnesota. Det hun sa da, var at dette var noe vi skulle få til. Allerede dagen etter ringte vfar, kjørelærer og spurte. Der vi fikk beskjed om at jeg måtte ta 10 uker klasseroms undervisning.
Som dere sikkert har skjønt, har jeg hver lørdag i 10 uker, stått opp klokka halv 8, for å komme meg ut døra, slik at jeg kunne være der til 9 - 12. Altså, jeg har tatt 30 timer med klasseroms undervisning. Noe man måtte ha for å kunne få permit. Altså øvelses kjøring beviset ditt. Etter 10 uker med klasseroms undervisning, må du ta en prøve, som du har i historie, eller matte, bare at denne da så klart er om trafikk regler osv. Jeg hadde 11 feil på denne, og du kunne ha 9. Den andre gangen besto jeg. Da får jeg noe som kalles "blue card". Dette må jeg ha fo å kunne ta neste test. 
Altså det er ikke nok med kun prøven, etter klasse undervisningen.  for man må også ta en kunskaps test. Denne fikk jeg også to for mange feil på. Man kunne ha 8 feil, jeg fikk 10. Denne tok jeg på mandag, tirsdag tok jeg den igjen, og da fikk jeg to feil. Ikke så gale egentlig. Er ikke den samme testen heller, så det var helt ok. 
Så nå kan jeg si, jeg er ferdig med teoiren, nå må bare mamma og pappa skrive unna på noen papirer, så sende det tilbake til meg. Jeg har sendt dette til pappa idag, så regner med at han får det snart. Når jeg får det tilbake, så kan jeg søke for permit. Så når jeg får det kan jeg ENDELIG begynne å kjøre igjen. Skal bli godt å komme meg bak rattet nå! 
Der må jeg ta 6 timer med kjørelærer + 24 timer som man ikke må ta med kjørelærer. Men siden organisasjonen min ikke tillater dette, så skal jeg ta alle 30 timene med kjøre lærer. Det kommer allikevel til å bli mye billigere enn om jeg hadde tatt den i Norge. 
Etter jeg har fått: permit, så må jeg være her i 6 mnd, for så å ta oppkjøring. Så jeg må bestå første gangen, men 30 timer med kjørelæreren, skal nok det gå som smurt. Jeg har jo også kjørt endel hjemme, altså jeg har en fordel der. Er utrolig takknemmelig for det. 
Så alt i alt:
10 uker, 30 timer med teori undervisning
Test for å få Blue cardKunnskaps test for å få white cardSøke for å få permit
Når alt dette er i boks:
6 kjøretimer med kjørelærer
24 timer med familie eller lærer, i mitt tilfelle, lærer
Må være i landet i 6 måneder.
Ta road test.
LICENSE! 

Fornøyd med første prøve bestått!
Jeg venter nå på papirene fra mamma og pappa, når det er gjort, så skal jeg søke om permit. Der jeg må ta en øye scanning, bare for å sjekke at synet mitt er ok. Heh, det er obligatorisk her. HUSK AT FORELDRENE DINE MÅ FÅ NOEN SOM KAN SKRIVE UNDER PÅ AT DE ER FORELDRENE DINE!! SOM EN NOTARY ELLER NOE! ELLERS KAN DET SKAPE MANGE PROBLEMER!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gjør meg glad!
Kom med tilbakemeldinger! Spørsmål, eller bare en liten hilsen! Alt varmer :)
Tusen takk!